چگونه در زمان تجربه بیشترین میزان استرس، انرژی خود را در بالاترین سطح ممکن نگه داریم؟

برای همگی ما پیش آمده که در لحظاتی از زندگی دچار استرس شده و از فرط عصبانیت حاصل از آن از کوره در رفته باشیم. اینکه بخواهیم به طور کامل از چنین پدیده طبیعی دوری گزنیم حقیقتا کار دشواری است اما با کنترل سطح استرس می توانیم کیفیت زندگی خود و اطرافیان مان را بهبود بخشیده، به سلامتی خود کمک کرده و باعث افزایش انرژی مان نیز بشویم.

نویسنده ای به نام «نیکول دلکر» از تجربیات خود در این باره و در کلاس های نویسندگی اش سخن گفته که در ادامه آنها را با شما در میان خواهیم گذاشت. اگرچه نیکول اذعان می دارد که هنوز راه طولانی ای در پیش دارد با این حال، موارد ذیل را بر شمرده و کارآمد می داند:

با تمرین کردن در زندگی تغییرات اساسی به وجود آورید

نیکول در خانواده ای متولد شد که هم پدر و هم مادر او نوازنده کلاسیک بودند. او نیز با نواختن خو گرفت و بزرگ شد. نیکول اعتقاد دارد زمانی که مهارتی را می آموزید باید برای حفظ و پیشبرد آن تمرین های روزانه ای انجام دهید. به عنوان مثال روزانه ۳۰ دقیقه، یک ساعت و یا حتی بیشتر آن را تمرین کنید و این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

اما در زندگی هر فردی مسائلی پیش می آید که تمرین روزانه ساعت ۷:۳۰ دقیقه بعد از ظهر او را به مخاطره می اندازد. به عنوان مثال تعطیلات آخر هفته است و با دوستان تان دور هم جمع شده اید، مجبور هستید که در همان ساعت در یکی از جلسات مربوط به فرزندتان شرکت کنید، یا اینکه رئیس تان از شما درخواست کرده که برای تکمیل برخی از کارها، اندکی بیشتر در دفتر بمانید.

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا استرس حاصل از انجام ندادن کار مهم زندگی خود را نداشته باشید این است که آن را صبح زود انجام دهید. مثلا برای نیکول بسیار اهمیت دارد که حتما ۲۰ دقیقه در روز تمرین های یوگای خودش را انجام دهد. به همین دلیل هم این کار را در هنگام صبح انجام می دهد. سپس نصف فنجان بلغور جوی روزانه خود را به همراه نصف فنجان کشکش و یک قاشق غذاخوری بادام، نصف موز، یک قاشق چایخوری روغن زیتون و عسل میل می کند.

این کار سبب می شود که در طول روز کمتر به این بیاندیشد که لازم است کارهای مهم و اولویت های زندگی خود را انجام دهد. با این کار در مواقعی که مشغله فراوانی دارد، استرس عدم انجام کارهای مهم زندگی اش در او ایجاد استرس، سردرگمی و عصبانیت نخواهد کرد.

کارهای مهم زندگی تان را اولیت بندی کنید

نیکول کارهای روزانه متعددی انجام می دهد اما کارش نخستین اولیت زندگی او به شمار می آید. وی روش های متنوعی را برای بهبود وضعیت کاری اش آزموده. او دورکاری را تجربه کرده، در بخش پذیرش کار کرده، نامه های رئیس خود را جمع آوری و طبقه بندی کرده و ساعت های طولانی را برای گرفتن فتوکپی های رئیس خود بیشتر در محل کارش مانده. اکنون نیز کار کنونی اش را دوست دارد و بر روی آن سرمایه گذاری می کند.

بنابراین، چون برای نیکول کار در راس تمام اولیت های زندگی او بوده به همین دلیل نیز سایر فعالیت های او حول این محور در گردش است. ممکن است در مورد شما این اولیت چیز دیگری باشد. به عنوان مثال، همسر و زندگی خانوادگی تان نخستین اهمیت را در زندگی شما داشته باشند. نیکول به خوبی می داند که بسیاری از محل کارهای مدرن مکان مناسبی برای قرار دادن خانواده در راس اولیت ها نیستند.

برای نیکول، سلامتی جسمانی یکی دیگر از اولیت های زندگی اش به شمار می آید چرا که یک نویسنده مستقل برای روزهایی که بیمارست حقوقی دریافت نمی کند. همچنین او وضعیت تغذیه و تمرین های ورزشی خود و نوشیدن آب کافی را از مواردی مهمی می داند که به وضعیت سلامتی او کمک می کنند. علاوه بر این نیکول ۸ ساعت از شبانه روز را به خواب اختصاص می دهد.

شاید به نظر برسد که برای برقراری چنین تعادلی در زندگی نیاز است که انرژی فراوانی را صرف شود اما نیکول بر این باور است که در واقعیت چنین نیست. در واقع اولیت های هر فردی به چیزهایی است که در طول روز به آنها فکر می کند. وی از تجربه خود می گوید که تقریبا همیشه رژیم غذایی مشابهی را در پیش می گیرد چرا که کالری متعادلی از آن دریافت می کند و با این کار بودجه تعریف شده ای را نیز اختصاص می دهد.

وی برای آماده کردن غذای خود روزانه تنها ۵ دقیقه وقت صرف می کند. وی می داند که این غذا تا چه اندازه بر بدن او تاثیرگذار است و در گذشته اثر آن را بارها و بارها مورد آزمون و خطا قرار داده. نیکول به خوبی می داند که چه غذاهایی را برای جلوگیری از نفخ کردن مصرف کند و به همین دلیل نیز از مصرف بیش از اندازه شکر و کربوهیدرات پرهیز می کند. وی به خوبی می داند که برای ایجاد احساس سیری در خود از چه مواد غذایی استفاده کند تا در میان وعده های اصلی غذا دائم احساس گرسنگی نکند.

در عوض انرژی خود را صرف انجام کارهای مهم تری می کند. در کنار کار که اولیت نخست اوست، به دیدن دوستانش می رود و کتاب نیز می خواند. وی می گوید انجام روزانه اولیت های زندگی ام سبب می شود که با استرس کمتری مواجه باشم. اگرچه نیکول بر این باورست که فعالیت های ورزش می توانند در کاهش میزان استرس نقش موثری داشته باشند با این حال بین ۱۰٫۰۰۰ تا ۱۵٫۰۰۰ قدم پیاده روی را برای همه افراد لازم نمی داند چرا که بر این باور است اولیت های افراد گوناگون با هم متفاوت است.

برای خود او زمانی که اولیت های روزانه اش را به انجام می رساند، سطح استرس کاهش پیدا می کند اگرچه به طور کامل نمی داند چه اتفاقی انتظار او را می کشد.

بیشترین میزان استرس

از مناسب ترین زمان برای ایجاد رضایت و افزایش آن آگاه باشید

نیکول دو واژه «رضایتمند» و «افزاینده» را از کتاب «پروژه شادی» نوشته «گرچن روبین» آموخته است و این دو واژه به او کمک کردند تا بتواند در مورد اولیت بندی و تصمیم گیری، در ذهنیت خود تغییراتی را به وجود آورد.

برخی از تصمیمات افزاینده و بهینه هستند و نتیجه خوبی را به همراه دارند. چیزی که نیکول لازم دارد افزایش درآمدش از طریق نویسندگی است و باید چنین پیشرفتی را سالانه در روند زندگی کاری خود به وجود آورد. یا اینکه باید کارهایی را پیش از خوابیدن انجام دهد تا به او کمک کند بیشترین و مفیدترین زمان یعنی ۸ ساعت مدنظر خود را بخوابد.

ممکن است افراد به شما خوراکی هایی با کیفیت های بالاتری را پیشنهاد بدهند اما آنچه اهمیت دارد این است که شما از چیزی که مصرف می کنید، رضایت کامل را داشته باشید. آنچه نیکول را راضی نگه می دارد این است که به اندازه وسع خود به انجمن های خیریه کمک کند، برای عقاید خود احترام قائل باشد و برای شاگردانش نیز معلم خوبی باشد. اینها می توانند رضایت و شادی را در او به وجود آورند. اگر بخواهد کاری خارج از این قلمرو انجام دهد، روند زندگی از کنترل او خارج خواهد شد.

بنابراین تمام کاری که او برای کاهش سطح استرس و افزایش انرژی اش انجام می دهد این است که خوب بخوابد، پیاده روی و ورزش کند، به اندازه کافی آب میل کند و در کل آنچه از لحاظ ذهنی او را ارضا می کند، موجبات رضایتش را فراهم می آورد. او به اولیت های زندگی اش می اندیشد و در این میان راهکارها و موانع رسیدن به آنها را مورد بررسی قرار می دهد و بر آنچه برایش اهمیت دارد تمرکز و تمرین می کند.

در جمع بندی آنچه در مورد هر فردی، نیکول، شما و یا من می توان گفت این است که اگر اولیت های زندگی خود را تعریف کنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم، صبح ها زمانی را برای انجام آنچه بیشتر برای مان مهم است اختصاص دهیم، رضایت بیشتری از زندگی خود خواهیم داشت چرا که کاهش سطح استرس در ما سبب افزایش میزان انرژی مان می شود.

 

بارگزاری مطالب بیشتر
بارگزاری توسط کاوه
Load More In گوناگون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 6 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین مشاهده کنید

۳۰ هزار سیم‌کارت شخصی ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مسدود شد

۳۰ هزار سیم‌کارت شخصی ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مسدود شد جلوگیری از مزاحمت های پیامکی یکی…